Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tor w Wyrazowie odzyska dawny blask? Częstochowa, Blachowania i Automobilklub podpisały porozumienie w sprawie budowy toru [ZDJĘCIA]

Bartłomiej Romanek
Podpisanie umowy w sprawie odbudowy toru w Wyrazowie przez prezydenta Częstochowy, Krzysztofa Matyjaszczyka, burmistrz Blachowni, Sylwię Szymańską i prezesa Automobilklubu Częstochowskiego, Marcin Stryczaka
Podpisanie umowy w sprawie odbudowy toru w Wyrazowie przez prezydenta Częstochowy, Krzysztofa Matyjaszczyka, burmistrz Blachowni, Sylwię Szymańską i prezesa Automobilklubu Częstochowskiego, Marcin Stryczaka Bartłomiej Romanek
Gminy Blachownia i Częstochowa oraz Automobilklub Częstochowski we wtorek, 4 grudnia, podpisały w Odwachu porozumienie w sprawie współpracy na rzecz budowy nowoczesnego toru wyścigowego w Wyrazowie. Ambasadorem komitetu budowy ma być najbardziej utytułowany częstochowski kierowca wyścigowy, Bartłomiej Mirecki, ale Automobilklub Częstochowski bardzo liczy na to, że drugim ambasadorem zostanie sam Robert Kubica.

Historia toru w Wyrazowie ma blaski i cienie. Niestety te pierwsze miały miejsce w dość odległej przeszłości. Na początku lat 80. ubiegłego z inicjatywy Automobilklubu Częstochowskiego powstaje komitet budowy autodromu przy wsparciu Urzędu Miasta Częstochowy i Urzędu Gminy Blachownia.

15 września 1983 roku tor został oficjalnie otwarty. Był jedynym w południowej Polsce, na którym rozgrywano zawody okręgowe, strefowe i mistrzostwa Polski. Zawodnicy z Częstochowy byli w ścisłej czołówce w Polsce, a w 1986 roku zdobyli nawet Drużynowe Mistrzostwo Polski. Na torze w Wyrazowie trenował wówczas nawet pierwszy polski kierowca w F1, Robert Kubica.

Niestety zainteresowanie kartingiem w Polsce spadło w latach 90. z uwagi na rosnące koszty uprawiania tej dyscypliny sportu. Tor w Wyrazowie stracił homologację.

W 2015 roku z inicjatywy prezesa Automobilklubu Częstochowskiego, Marcina Stryczaka i radnego Jerzego Łozińskiego rozpoczęto rozmowy z Urzędem Miasta Częstochowy na temat rewitalizacji toru. Koncepcję jego odbudowy zaprezentowano podczas jednej z sesji Rady Miasta w 2017 roku. Jednocześnie trwały spotkania w Polsce i Europie dotyczące warunków, które są niezbędne do uzyskania homologacji obiektu, a także jego uniwersalności. Wykonano również wstępny projekt obiektu.

W lipcu doszło do uzgodnienia zasad współpracy pomiędzy Częstochową a Blachownią. Częstochowa była bowiem zainteresowana wykupem gruntów, ale w międzyczasie zostały one skomunalizowane i trafiły do gminy Blachownia, co ułatwiło dalszą współpracę.

Główną zaletą nowego toru w Wyrazowie ma być jego uniwersalność. W ramach kompleksu powstanie: tor samochodowo/motocyklowy z homologacją umożliwiający rozgrywanie zawodów ogólnopolskich, tor kartingowy z homologacją europejską (szkółka kartingowa), rozbudowana płyta poślizgowa ODTJ - 100 metrów z możliwością przeprowadzania szkoleń dla kierowców samochodów osobowych i ciężarowych, sekcja/odcinek driftowy, sekcja rallycross, sekcja offroad dla samochodów i motocykli, baza szkoleniowo- dydaktyczna i konferencyjna dla 100 osób, a także centrum kierowania torem i pomieszczenia socjalne).

Atutem toru jest jego położenie w niecce, z naturalnymi nasypami. Doskonałymi barierami akustycznymi będą powstająca autostradowa obwodnica Częstochowy oraz pobliska linia kolejowa. Tor jest także oddalony od zabudowań. Obiekt mógłby również zostać przygotowany m.in. do testowania rozwijającej się gałęzi samochodów autonomicznych, a także do szkolenia kierowców wyścigowych, ale i tych dopiero starających się o prawo jazdy.

Pierwszym ambasadorem projektu ogłoszono dzisiaj znakomitego kierowcę wyścigowego z Częstochowy, Bartłomieja Mireckiego. - W pierwszym kwartale przyszłego roku chcemy Państwu przedstawić drugiego ambasadora, możecie się domyśleć o kogo chodzi - mówił podczas konferencji prezes Marcin Stryczak, sugerując, że chodzi o Roberta Kubicę.

W ramach porozumienia ma powstać program funkcjonalno-użytkowy, a później projekt. Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk i burmistrz Blachowni, Sylwia Szymańska nie ukrywają, że projekt będzie możliwy do realizacji tylko w przypadku pozyskania środków zewnętrznych. Dlatego wspólne siły zostaną skierowane na starania o wpisanie tego projektu na listę kluczowych projektów województwa śląskiego w latach 2021-2027.

- Prezentowaliśmy już projekt zarządowi województwa i został dobrze oceniony - zdradził Piotr Grzybowski, naczelnik Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju. - Możliwe jest również staranie się o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Cała inwestycja w zależności od zakresu jej realizacji może kosztować od 10 do 50 milionów zł, ale jak twierdzą zainteresowani może być ona motorem napędowym dla całego subregionu północnego województwa śląskiego.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klobuck.naszemiasto.pl Nasze Miasto