Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bunt polonistek i polonistów. Żądają wysłuchania i realnych zmian w podstawie programowej! Jest petycja. „Grzeczni... to już byliśmy!”

Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Poloniści i polonistki podnieśli bunt przeciwko proponowanym zmianom
Poloniści i polonistki podnieśli bunt przeciwko proponowanym zmianom freepik.com
Czara goryczy się przelała. „Grzeczni... to już byliśmy!” - pod takim hasłem nauczycielki i nauczyciele języka polskiego jednoczą się w ramach wspólnego protestu. Jest to reakcja na propozycję reformy podstawowy programowej przedstawionej przez MEN, która jak zwykle nie uwzględnia głosu środowiska. Żądają m.in. zmian kadrowych w CKE. Do akcji można się przyłączyć, wykonując trzy proste kroki, które zalecają organizatorzy. Wśród nich jest podpisanie petycji.

Spis treści

MEN robi krok wstecz

Nauczycielki i nauczyciele języka polskiego nie kryją swojego poirytowania i ogromnego rozczarowania proponowanymi przez MEN zmianami. Apelują o wprowadzenie w końcu realnych cięć i zmian w podstawie programowej, uwzględniających wielokrotnie zgłaszane postulaty nauczycieli-praktyków.

Proponowana lista lektur obowiązkowych to potężny krok wstecz, niewykorzystanie szansy, by dać większą przestrzeń nauczycielom i nauczycielkom oraz uczniom i uczennicom na prawdziwe spotkanie z literaturą - bez pośpiechu i zniechęcania czytelnictwem. Obecna koncepcja podstawy programowej opiera się na braku zaufania do nauczyciela i ma charakter przemocowy wobec nas, pedagogów - piszą w swoim manifeście.

Żądania „niegrzecznych” polonistów

Zbuntowani nauczyciele domagają się od Ministerstwa przyznania im większej swobody w wyborze tego, co będą realizować z uczniami. Oczywiste jest to, że nauczyciele mają kompetencje do podejmowania takich decyzji. Każdy jeden polonista jest kierunkowo wykształcony, zarówno pod względem historycznoliterackim jak i pedagogicznym. Jest więc to wyspecjalizowana grupa zawodowa, której należy się trochę zaufania. Główne postulaty są zwięzłe:, nauczyciele żądają:

  • Większego ograniczenia lektur obowiązkowych!
  • Większej wolności w wyborze lektur!
  • Zaproszenia do prac odnośnie podstaw programowych (zwłaszcza nowych) uznanych w środowisku polonistycznym ekspertów i ekspertek - nauczycieli języka polskiego.
  • Zmian kadrowych w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w tym rewizji osób koordynujących zmiany w podstawie programowej z języka polskiego ze strony CKE.

Jak się przyłączyć?

Organizatorzy i organizatorki akcji zapraszają do udziału wszystkich zainteresowanych problemem - nie tylko polonistów, ale też rodziców i samych maturzystów, słowem tych, którzy z abstrakcyjnymi decyzjami podjętymi na szczeblu rządowym zmagają się realnie w swojej codziennej rzeczywistości. Co zrobić, aby się przyłączyć?

Kto za tym stoi?

Twórcami petycji są:

  • dr Beata Kapela-Bagińska - wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego, specjalistka m.in. w zakresie dydaktyki, psychodydaktyki, psycholingwistyki oraz metodyki pracy w szkole, a także w zakresie prawa oświatowego i pomiaru dydaktycznego.
  • dr Aleksandra Korczak - nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii wyróżniona w konkursie Nauczyciela Roku 2022. Członkini Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Warszawskiego. Ekspertka do spraw równości płci i edukacji antydyskryminacyjnej w Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • mgr Dariusz Martynowicz - nauczyciel języka polskiego, Nauczyciel Roku 2021, właściciel grupy na Facebooku PROGRESOWNIA.
  • mgr Wojciech Rzehak - wicedyrektor VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, polski scenarzysta, polonista, autor książek.
  • mgr Katarzyna Włodkowska - członkini grupy Superbelfrzy RP, doradczyni metodyczna, certyfikowana trenerka oświaty, nauczycielka języka polskiego i edukacji medialnej. Koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjno-humanitarnych. Współpracowniczka „Małych Charakterów” i „Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej”. Autorka m.in. lekcji dla grupy TVN Discovery, koordynatorka Lekcji w sieci. Prowadzi bloga „Facetka od polaka”.
  • mgr Irmina Żarska - nauczycielka języka polskiego i szkolna koordynatorka do spraw wdrażania nowoczesnego systemu edukacji, autorka bloga „Rysunkowy język polski”.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bunt polonistek i polonistów. Żądają wysłuchania i realnych zmian w podstawie programowej! Jest petycja. „Grzeczni... to już byliśmy!” - Strefa Edukacji

Wróć na klobuck.naszemiasto.pl Nasze Miasto