Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duże inwestycje Tramwajów Śląskich w latach 2024-2027 woj. śląskim. W planach dwie nowe trasy w Katowicach i Sosnowcu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W 2023 roku zakończyła się inwestycja w Zabrzu. Tramwaje wróciły do miasta 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W 2023 roku zakończyła się inwestycja w Zabrzu. Tramwaje wróciły do miasta Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arek Gola
Tramwaje Śląskie remontują systematycznie torowiska, rozbudowują sieć połączeń, korzystając ze wsparcia różnych funduszy i programów. Wiele zmieniło się w ubiegłym roku, a my sprawdziliśmy, co czeka na pasażerów w Śląskiem w najbliższych miesiącach, w 2024 roku. Wiemy też, jakie są plany przewoźnika na kolejne lata. Jedno jest pewne. Będzie się działo wiele i to w różnych częściach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Tramwaje Śląskie w 2024 roku będą kontynuować swoje inwestycje

W 2024 roku spółka Tramwaje Śląskie S.A. będzie kontynuować prace związane z czterema zadaniami, ujętymi w projekcie inwestycyjnym pn. „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.

Chorzów Tutaj prace koncentrować się będą wzdłuż ul. Katowickiej, od estakady do ul. Metalowców. Wartość zadania to nieco ponad 30,5 mln zł brutto (część tramwajowa). Jak na razie wykonane zostały prace ziemne, związane ze stabilizacją gruntu, prace przy przebudowie instalacji w śladzie torowiska. Wybudowano nowy mur oporowy, ułożono pierwszy fragment torowiska na przejeździe przez tzw. ul. Nowa Krakusa.

- Do wykonania pozostała podbudowa, odwodnienie, ułożenie rusztu torowego, posadowienie słupów trakcyjnych, montaż sieci, montaż zasilania, budowa platform przystankowych. Zakończenie zadania zaplanowane jest na trzeci kwartał 2024 roku – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Chorzów zajezdnia Zakład Usługowo Remontowy W tym przypadku koszt prac wynosi nieco ponad 9,5 mln zł brutto. Po demontażu infrastruktury trwają prace związane z przebudową kanalizacji oraz przygotowanie do układania warstw podbudowy. Do wykonania konieczne jest ułożenie warstw podbudowy, wylanie betonowej płyty rozjazdowej, montaż rusztu torowego. Zakończenie tego przedsięwzięcia zaplanowane zostało na drugi kwartał 2024 roku.

Mysłowice Dłużej niż było to pierwotnie planowane potrwają natomiast prace w Mysłowicach. Będą kontynuowane wzdłuż ul. Bytomskiej, Storokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców.

- Po wypowiedzeniu umowy wcześniejszemu wykonawcy wyłoniony został nowy generalny wykonawca prac, z którym 24 stycznia podpisana została umowa o wartości niemal 46,2 mln zł brutto. Nowy wykonawca przejął plac budowy, na którym zrealizowano jak dotąd ok. 30 procenty całego zakresu. Do wykonania pozostaje ułożenie do końca torowiska wzdłuż ul. Bytomskiej i Starokościelnej, budowa ronda na skrzyżowaniu z ul. Krakowską, demontaż starej infrastruktury na ul. Szymanowskiego i Powstańców, wykonanie prac ziemnych, przebudowę instalacji podziemnych i budowę torowiska w płytach, montaż słupów trakcyjnych i sieci, budowa układu zasilania – wylicza Andrzej Zowada.

Trzeba również dokończyć przebudowę pętli przy dworcu kolejowym oraz odcinka torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą, w tym konieczna jest wymiana warstw podbudowy i ułożenie rusztu torowego. Zakończenie zadania zaplanowane jest na koniec drugiego kwartału 2024 roku.

W 2023 roku infrastruktura tramwajowa zmieniła się w Bytomiu

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNEPaweł Kurczonek

Ruda Śląska Chebzie pętla Wartość zadania według umowy to około 22,3 mln zł brutto. Jak dotąd generalny wykonawca zdemontował starą infrastrukturę i wykonał prace ziemne przy korytowaniu pod nowe torowisko, a także ułożył częściowo podbudowę i wykonał częściowo układ odwodnienia, wykonał częściowo układanie kabli trakcyjnych oraz przygotował przepusty pod pozostałe kable.

Do wykonania pozostaje ułożenie warstw konstrukcyjnych, budowa układu odwodnienia, ułożenie rusztu torowego, w tym zabudowa rozjazdów, budowa układu zasilania, posadowienie słupów trakcyjnych i rozwieszenie sieci, budowa peronów przystankowych, chodników, ścieżki rowerowej, drogi technicznej do podstacji. Ta inwestycja także ma być gotowa drugim kwartale 2024 roku.

Tramwaje Śląskie planują duży projekt na kolejne lata

W 2024 roku Tramwaje Śląskie nie planują rozpoczynać żadnych dużych inwestycji. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. szykuje się bowiem do aplikacji o fundusze z Unii Europejskiej dla nowego projektu inwestycyjnego, w ramach którego planowane są modernizacje istniejących linii tramwajowych oraz budowa nowych odcinków oraz zakup taboru.

- Aktualnie jesteśmy na etapie postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji aplikacyjnej, niezbędnej do ubiegania się o środki w ramach programu FEnIKS w perspektywie 2021-27. Wykonawca będzie musiał przygotować model ruchu, prognozy ruchu, analizy kosztów i korzyści, studium wykonalności oraz wniosek o dofinansowanie – mówi Andrzej Zowada.

Projekt ma zawierać 15 zadań w 8 miastach, z czego 12 obejmie modernizację istniejących torowisk, dwa dotyczą budowy nowych odcinków, Jedno z zaplanowanych przedsięwzięć będzie obejmować zakup nowych tramwajów. Dla części tych przedsięwzięć spółka posiada już dokumentację projektową. W planach oprócz zapowiadanych remontów i modernizacji infrastruktury znalazły się również dwie nowe trasy. Mają powstać w Sosnowcu i Katowicach.

- Rok 2024 to czas na przygotowanie niezbędnych dokumentów formalnych, aby uzyskać unijną dotację dla naszego projektu. Liczymy, że faza realizacyjna nastąpi od 2025 roku – zapowiada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

Duże zmiany szykują się dla pasażerów m.in. w Katowicach, Bytomiu, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu

Co zatem zmieni się w kolejnych latach, w ramach tego dużego zadania inwestycyjnego? W Będzinie będzie zmodernizowane ma zostać torowisko i sieć wzdłuż ulicy Kołłątaja. Chodzi o odcinek od „nerki” do ulicy Paryskiej i od ul. Koszelew do granicy z Dąbrową Górniczą. Sieć trakcyjna ma też zostać wymieniona między ul. Paryską i ul. Koszelew. Jak przekazał portal: transport-publiczny.pl w Dąbrowie Górniczej planowana jest modernizacja torowiska od granicy z Będzinem do pętli KWK Paryż (pętla Urząd Pracy). W Sosnowcu szykuje się przebudowa torowiska i sieci na odcinku od drogi S86 do pętli Milowice.

W Bytomiu na zmienić się infrastruktura tramwajowa wzdłuż ul. Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego, a także trasa łącząca to miasto z Chorzowem – wzdłuż Katowickiej i Chorzowskiej na odcinku od Polnej do przystanku Łagiewniki Cmentarz. W Chorzowie przebudowane ma być torowisko wzdłuż ulicy Katowickiej od ul. Metalowców do ul. Nowej, w Katowicach – w ciągu 1 Maja i Obrońców Westerplatte od wiaduktu DK79 do Baterpolu.

W Rudzie Śląskiej przebudowane ma być torowisko i sieci od pętli Chebzie do osiedla Kaufhaus, a także zmodernizowane układy zasilania. W planach jest też budowa podstacji trakcyjnej Wirek. W Świętochłowicach realizowany będzie wspólny projekt z miastem, związany z budową węzła przesiadkowego Mijanka – po stronie Tramwajów Śląskich będzie modernizacja torowiska i sieci.

W Śląskiem mają też powstać dwie nowe trasy. Pierwsza w Katowicach połączy pętlę w Brynowie z Kostuchną. W Sosnowcu nowe torowisko na długości około 1,4 km, wzdłuż ul. 11 Listopada, ma być kontynuacją wybudowanej niedawno trasy w dzielnicy Zagórze. Przebudowany zostanie też 350-metrowy odcinek torowiska od ul. Makuszyńskiego, do ul. Andersa. To część trasy linii 27 do dzielnicy Kazimierz Górniczy.

Tramwaje Śląskie chcą też kupić 10 tramwajów dwukierunkowych o długości 25 metrów z możliwością rozszerzenia zakresu o zakup 20 tramwajów jednokierunkowych.

Jeśli pozwolą na to finanse, to zmiany dla pasażerów zaplanowane zostały również w ramach listy rezerwowej m.in. w Będzinie. Chodzi o przebudowę infrastruktury tramwajowej wzdłuż drogi wojewódzkiej 910, od "nerki" do granicy z Czeladzią oraz od "nerki" do zajezdni w Będzinie. Uzupełnieniem tych prac ma być projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w Czeladzi wzdłuż DK94 od granicy z Będzinem do końca rozjazdu za wiaduktem kolejowym. W Sosnowcu w planach jest modernizacja torów i sieci wzdłuż ul. Narutowicza od ronda Ludwik do wiaduktu nad ul. 3 Maja.

Na liście rezerwowej, z której być może jakieś inwestycje zostaną przesunięte do głównego projektu lub też zostaną zrealizowane z własnych funduszy TŚ, są też przedsięwzięcia w Bytomiu, Katowicach oraz Świętochłowicach.

W Bytomiu chodzi m.in. o budowę nowej linii tramwajowej do Miechowic czy też , przebudowę torowiska i sieci w ul. Zabrzańskiej i ul. Konstytucji od ul. Wytrwałych do Osiedla pod Brzozami oraz w ul. Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Małgorzatki.

W Katowicach w planach znalazła się m.in. przebudowa torowiska i sieci wzdłuż ul. Korfantego na odcinku od pętli Słoneczna do pl. Alfreda, przebudowa infrastruktury wzdłuż ul. Telewizyjnej od pl. Alfreda do granicy z Siemianowicami Śląskimi.

Przebudowa torów i sieci wzdłuż Katowickiej od ronda Powstańców Śląskich do granicy ze Świętochłowicami, to z kolei zadanie planowane dla Rudy Śląskiej. W Siemianowicach Śląskich nowa linia tramwajowa ma powstać do Katowickiej, przez ul. Starą Katowicką, do pętli przy skrzyżowaniu ul. Kapicy i alei Młodych.

W Świętochłowicach TŚ zakładają m.in. przebudowę infrastruktury w ul. Bytomskiej od ul. Bankowej do ul. Krasickiego, przebudowę torów i sieci wzdłuż Katowickiej od ul. Żołnierskiej do ul. Szkolnej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto