Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwa wiadukty na A1 pod Kłobuckiem do rozbiórki. Zawiódł beton... ZDJĘCIA

BR
Dwa wiadukty na autostradzie A1 muszą być rozebrane. Poważne problemy dotyczą budowy autostradowej obwodnicy Częstochowy. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nakazała wykonawcy rozbiórkę dwóch wiaduktów nr 361 i 362. Dlaczego?

DOŻYNKI POWIATU KŁOBUCKIEGO 2018. Wszystkie ZDJĘCIA

Kiedy zakończą się wszystkie prace związane z budową nowego odcinka autostrady A1 pomiędzy Pyrzowicami i Częstochową i obwodnicą miasta? Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad wierzy, że nowa trasa będzie w pełni przejezdna w 2019 roku, ale te plany mogą pokrzyżować kolejne problemy towarzyszące inwestycji.

Najnowszy problem to konieczność rozebrania dwóch wiaduktów nr 361 i 362, które miały powstać w ramach węzła „Częstochowa Jasna Góra”, który leży już na terenie gminy Kłobuck, a dokładnie w Lgocie. Tak ą też nazwę nosił wcześniej ten węzeł i pomimo apelu naszych samorządowców jego nazwa została zmieniona.

– W związku z negatywnymi wynikami badań laboratoryjnych konieczna będzie rozbiórka ustrojów nośnych (płyt) wiaduktów WD-362 i WD-361 na jezdni prawej. Pozostałe elementy wiaduktów spełniają stawiane im wymagania techniczne i nie będą rozbierane – informuje Dorota Marzyńska-Kotas z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA czeka na harmonogram prac związanych z rozbiórką i odbudową wiaduktów. W tej chwili trudno mówić o jakichkolwiek konkretnych terminach.
co z terminami?

We wtorek usiłowaliśmy się skontaktować z wykonawcą inwestycji, Salini Polska. W centrali firmy skierowano nas z pytaniami do kierownika budowy, ale ten poinformował nas, że nie jest upoważniony do udzielania informacji i odesłał nas z zapytaniami do GDDKiA.

O problemach z wiaduktami informowaliśmy już w czerwcu. Wówczas to Wydział Technologii – Laboratorium Drogowe GDDKiA Oddział w Katowicach uzyskał negatywne wyniki badań laboratoryjnych wytrzymałości na ściskanie R28 próbek betonowych, pobranych podczas betonowania ustroju nośnego obiektów WD-362 oraz WD-361 na jezdni prawej.

Wykonawca starał się przekonać GDDKiA, że wiadukty spełniają normy zgodne z podpisaną umowę, przedstawiając m.in. dokumenty z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej. Jednak dyrekcja po przeanalizowaniu wszystkich analiz i ekspertyz oraz dokonaniu własnych pomiarów zdecydowała, że wiadukty trzeba będzie rozebrać i wybudować od nowa.

GDDKiA przekonuje, że kłopoty z wiaduktami nie wpłyną na termin oddania do użytku autostrady. Jej zdaniem rozebranie wiaduktów nie powinno wpłynąć na opóźnienie prac na odcinku „F”, który według planów ma zostać zakończony w trzecim kwartale 2019 roku.

Odcinek od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem) o długości ponad 20 km realizuje konsorcjum firm Salini i Todini. Zgodnie z umową autostradową obwodnicą Częstochowy mieliśmy pojechać w przyszłym roku. Termin jednak może ulec zmianie z uwagi na dodatkowe prace rozbiórkowe i ponowną odbudowę obiektów. Wykonawca przed przystąpieniem do naprawy musi przedstawić harmonogram prac. Jak na razie drogowcy uważają, że mimo problemów na A1 termin zostanie dotrzymany.

Cały odcinek autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic, który będzie pełnił funkcję obwodnicy Częstochowy liczy 57 km długości.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klobuck.naszemiasto.pl Nasze Miasto