Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na ten moment czekali mieszkańcy Częstochowy od dawna! Aleja Wojska Polskiego (DK91) wreszcie przejezdna - zobacz ZDJĘCIA i VIDEO

Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
CZĘSTOCHOWA. Wyremontowana DK 91 wreszcie jest przejezdna w całości! I mimo że dawną "gierkówkę" oddano do użytku, to inwestycja związana z jej modernizacją wciąż się nie zakończyła. Do zrobienia jest jeszcze naprawdę sporo.

Spis treści

Przebudowa DK 91 w Częstochowie. Najpierw zniknęła estakada

Przebudowa DK 91 była jak niekończąca się opowieść. Obejmowała odcinek dawnej "gierkówki" przebiegający przez miasto od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz przebudowę głównych skrzyżowań, kładek dla pieszych, a także chodników i ścieżek rowerowych.

Tak naprawdę mowa o zrealizowaniu tej inwestycji była już od dobrych kilku lat. Być może niewielu z nas pamięta, ale przetarg na przebudowę DK1 w Częstochowie rozpisano... w kwietniu 2016 roku! Sama umowa na realizację prac została podpisana w drugiej połowie 2018 roku. Wtedy termin zakończenia przebudowy alei Wojska Polskiego, która jest częścią dawnej trasy DK1, brzmiał: 31 sierpnia 2020 roku. Życie zweryfikowało te plany - do tego momentu nie udało się nawet rozpocząć inwestycji!

Prace oficjalnie ruszyły dopiero w sierpniu 2021 roku. Na pierwszy ogień poszła estakada na Rakowie. Wiadukt na dawnej "gierkówce", który powstał szybko, ale był niestety architektonicznym bublem, został rozebrany. Tym samym rozpoczął się remont dużego fragment miejskiego odcinka dawnej trasy DK1. Tym razem zakończenie prac planowane było na drugą połowę 2023 roku.

Wprowadzono zmiany w organizacji ruchu, bo ten miał odbywać się normalnie, tyle że - rzecz jasna - z oczywistymi utrudnieniami. Później miało być tylko z górki... Nie było. To był dopiero początek problemów, z którymi musieli zmierzyć się mieszkańcy i kierowcy na przestrzeni ponad dwóch lat.

Komplikacje i zmiana wykonawcy

Niemal od początku współpraca miasta i wykonawcy nie układała się perfekcyjnie. Wiosną 2022 roku nad inwestycją zawisły czarne chmury. Od kwietnia do grudnia 2022 roku na placu budowy właściwie nic się nie działo. Powód? Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie odstąpił od umowy z wykonawcą. Miasto nie było zadowolone z tempa prowadzonych prac. Dodatkowo wykonawca żądał większych pieniędzy i zdaniem miasta nie rokował na zrealizowanie inwestycji w przewidzianym terminie.

Zapadła decyzja, aby kontynuować inwestycję, ale już z nowym wykonawcą. Ten został wyłoniony w przetargu. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm: NDI S.A i NDI Sopot S.A. Problemem okazały się jednak pieniądze - z obliczeń wynikało, że na przebudowę będzie trzeba wydać o 135 mln zł więcej niż pierwotnie zakładano. Wyjścia innego nie było, więc nowa ekipa drogowców przejęła plac budowy i rozpoczęła wyścig z czasem. Finał prac miał pozostać bez zmian - koniec listopada 2023 roku.

W związku ze wznowieniem prac, konieczne było jednak wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Tym razem dawna "gierkówka" została całkowicie zamknięta. Zdaniem Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie, w innej sytuacji dotrzymanie terminowej realizacji przebudowy DK 91 nie byłoby możliwe. Od końca 2022 roku kierowcy w Częstochowie musieli się, więc mierzyć z drogowym armagedonem.

Wyścig z czasem

Modernizacja miejskiego odcinka "gierkówki" miała się zakończyć 30 listopada 2023 roku. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Zgodnie z późniejszymi zapowiedziami główne prace miały zakończyć 31 grudnia 2023 roku, a wyremontowany odcinek miał być w pełni przejezdny od 1 stycznia 2024 roku. Inaczej było ryzyko, że jeśli drogowcom nie uda się uporać ze wszystkimi pracami, i droga nie zostanie do użytku, to miasto straci dotację unijną. Wykonawca deklarował jednak, że zdąży...

Rzeczywistość zweryfikowała te deklaracje - terminu ponownie nie udało się dotrzymać. Miasto ostatecznie jednak dotacji nie straciło. Pod koniec roku wykonawca twierdził, że potrzebuje około trzech tygodni w styczniu - przy sprzyjających warunkach atmosferycznych - na zrealizowanie pozostałych prac, które pozwolą na oddanie DK 91 do użytku. Wtedy też miał być przejezdny pełen ślad drogi wraz z głównymi skrzyżowaniami. Pogoda jednak pokrzyżowała plany drogowcom - któż przecież mógł się spodziewać "nagłego" ataku zimy w styczniu?!

DK 91 w Częstochowie oddawana po kawałeczku

I w ten oto sposób doczekaliśmy się swoistego serialu "Przebudowa DK 91 w Częstochowie". Drogowcy serwowali nam kolejne odcinki oddając dawną "gierkówkę" fragment po fragmencie.

Jako pierwszy - w grudniu 2023 roku - udostępniony został niewielki odcinek, a mianowicie jeden pas prowadzący od alei Jana Pawła II do Galerii Jurajskiej.

Na ten moment czekali mieszkańcy Częstochowy od dawna! Aleja...

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku kolejny fragment. Dzięki temu mogliśmy jeździć od alei Jana Pawła II do ulicy Legionów w obu kierunkach. Udrożniono również skrzyżowanie ulicy Legionów z rondem pod obiektem mostowym. Poza tym odblokowany został wjazd i wyjazd przez DK 91 z Zawodzia. Równocześnie przestały obowiązywać objazd przez ulice Złotą i Srebrną i wróciła pierwotna organizacja ruchu.

Z kolei po 1 stycznia 2024 roku udrożniono w pełni przejazd w relacji al. Pokoju – ul. Jagiellońska i al. Niepodległości (po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku jazdy na tej osi).

Później - w drugiej połowie stycznia - oddano do użytku kolejny odcinek nowej al. Wojska Polskiego. Dzięki temu możliwy był dojazd "gierkówką" do ul. Krakowskiej z wjazdem i wyjazdem w obu kierunkach z wykorzystaniem rond. Tym samym możliwa była też pełna relacja północ-południe od al. Jana Pawła II do ul. Krakowskiej z czynnym, dwupoziomowym skrzyżowaniem przy ul. Legionów i mostem nad Wartą.

Na początku lutego mieliśmy kolejny odcinek serialu "Przebudowa DK 91 w Częstochowie". Oddane do użytku zostało połączenie ul. Rejtana z al. Wojska Polskiego. Dzięki temu możliwy stał się wyjazd z ulicy Rejtana w aleję Wojska Polskiego w kierunku północnym i wjazd w ulicę Rejtana z alei Wojska Polskiego dołem skrzyżowania poprzez ronda. I choć teren ten wciąż wygląda, jak plac budowy, jeździć się da. Dzięki oddaniu do użytku tego fragmentu, południowa część miasta została nieco odciążona.

Na "dokładkę" dostaliśmy też możliwość korzystania ze wszystkich wybudowanych kładek nad "gierkówką" oraz nowe przejście podziemne pod al. Wojska Polskiego na wysokości ul. Brzozowej. Niestety i w tym przypadku o zachwycie mowy być nie mogło, bo dojście do tych obiektów wciąż jest jeszcze mocno utrudnione z powodu trwających prac wykończeniowych. Choć punk "oddane do użytku" można było rzeczywiście odhaczyć.

Eksplozja radości? DK 91 w Częstochowie w pełni przejezdna

16 lutego 2024 roku nadeszły wieści, których nie mogli doczekać się kierowcy! Władze poinformowały, że wkrótce wyremontowana DK 91 zostanie oddana do użytku. Miało to nastąpić w środę 21 lutego. I tutaj zaskoczenie, bo... termin udało się dotrzymać.

Niemożliwe stało się faktem. Rzeczywiście, w środę, 21 lutego - po niemal 2,5 roku przebudowy - skończyły się najbardziej uciążliwe objazdy. Tego dnia aleja Wojska Polskiego została oddana do użytku kierowcom i jest w pełni przejezdna - od alei Jana Pawła II – z pełnymi relacjami na osi północ-południe - w stronę granic miasta.

- Od alei Jana Pawła II do ulicy Rakowskiej przejedziemy bez zatrzymywania się i bez objazdów. To jest najważniejsze, bo oznacza koniec utrudnień, które towarzyszyły nam przez ponad rok - podkreśla Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. - Nie wszystko udało się zrealizować tak, jakbyśmy tego chcieli, ale myślę, że efekt końcowy zrekompensuje wszystkie niedogodności. Mamy blisko 6 kilometrów nowego układu drogowego, do tego trzy nowe, bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania, mosty i kładki dla pieszych - dodaje.

Udostępnione zostały wszystkie główne skrzyżowania w ciągu DK-91, a więc:

  • wszystkie relacje na skrzyżowaniu z ul. Legionów,
  • wszystkie relacje na skrzyżowaniu z ul. Rejtana (poza bezpośrednim zjazdem z alei Wojska Polskiego w prawo w Rejtana – tam prace potrwają jeszcze kilkanaście dni; o sposobie objazdu i skrętu w ul. Rejtana z przeciwnego kierunku – będą informujące o tym znaki),
  • wszystkie relacje na skrzyżowaniu z aleją Pokoju z ul. Jagiellońską i z czynnym skrzyżowaniem z ul. Bohaterów Katynia.

Ponadto możliwy jest wyjazd z ul. Rakowskiej na Warszawę. Natomiast jeszcze przez ok. tydzień nie zjedziemy w ulice Rakowską i Limanowskiego jadąc od strony Katowic.

Aby jednak nie było tak kolorowo - wszystkie pozostałe boczne połączenia na razie są niedostępne. Ich uruchomienie nastąpi w ciągu kilku tygodni po zakończeniu robót, które jeszcze pozostały. A pracy do wykonania jest naprawdę sporo.

- Prace wykończeniowe będą trwały - chodzi o brakujące bruki, drogi rowerowe i zjazdy lokalne, z których zdecydowana większość pozostanie - zapowiada Maciej Hasik.

To nie koniec inwestycji związanej z DK 91 w Częstochowie

Aleja Wojska Polskiego jest najdłuższą miejską ulicą w Polsce. Liczy sobie niemal 15 km długości, z czego przebudowanych zostało prawie 6 km. Finalizowana przebudowa to największa inwestycja drogowa w dziejach Częstochowy. I mimo że dawna "gierkówka" jest już w całości przejezdna, prace nie zostały jeszcze zakończone.

Na "swój" czas muszą przede wszystkim poczekać piesi i rowerzyści. W przypadku niektórych chodników, kładek, czy ścieżek rowerowych miejsce inwestycji wciąż wygląda, jak jeden wielki plac budowy. Z nowych kładek nie mogą też w pełni komfortowo korzystać niepełnosprawni.

- Wykonawca twierdzi, że najbliższe tygodnie to będą tygodnie jego intensywnej obecności na budowie. Nie sposób oddać inwestycji, jeśli wciąż mamy brakujące elementy. Nie wyobrażam sobie, jednak aby na początek sezonu rowerowego, czyli na przełomie marca i kwietnia, nie przejechać największą siecią dróg rowerowych, która powstała. Do tego są też zjazdy lokalne. Najbliższe kilka tygodni, to czas, w którym wykonawca będzie chciał się uporać z tymi zadaniami. Liczymy na to, że na przełomie marca i kwietnia obecność wykonawcy na terenie budowy będzie incydentalna - wyjaśnia Maciej Hasik.

Ile kosztowała przebudowa al. Wojska Polskiego?

Z szacunków wynika, że przebudowa DK 91 w Częstochowie pochłonęła 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dotychczasowe dofinansowanie unijne, zdobyte w okresie programowania 2014-2020 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i działania „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu” wynosiło 160,1 mln zł.

Później środki z konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na projekty z sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 zwiększyły udział środków Unii Europejskiej w tej częstochowskiej inwestycji do blisko 194 mln zł.

Obecnie - wraz z dofinansowaniem pierwotnym - kwota zewnętrznego wsparcia finansowego przy budowie nowej alei Wojska Polskiego w Częstochowie przekroczyła 225 mln zł.

- Co do rozliczeń z wykonawcą w kwestii ponadterminowych obciążeń, które przewiduje umowa, poczekajmy aż wykonawca opuści plac budowy, podpisze stosowne odbiory i wtedy będziemy mogli zbilansować ewentualne obciążenia, które wykonawca będzie musiał uiścić. Na razie nie przesądzajmy faktów, ani kwoty, bo ten proces jeszcze trwa - podsumowuje Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto