Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe autobusy elektryczne w Warszawie. Stolica kupiła 12 "elektryków" za 50 mln zł

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Podpisano umowę na zakup 12 zeroemisyjnych Solarisów
Podpisano umowę na zakup 12 zeroemisyjnych Solarisów Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Warszawska flota autobusów elektrycznych zostanie powiększona o 12 nowych pojazdów. Niskopodłogowe przegubowce, które obsłużą linie w centralnych rejonach miasta, będą wygodne i ciche. Koszt ich zakupu to ponad 50 milionów złotych. Solarisy dotrą do stolicy w czterech partiach. Pierwszy jesienią 2024 roku, a pozostałe do końca lutego 2025 roku. Tym samym w Warszawie będą jeździły już 174 autobusy zeroemisyjne.

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy poinformował o kupnie 12 sztuk fabrycznie nowych autobusów przegubowych Solaris Urbino Electric 18 o napędzie elektrycznym. Zabierają one ponad 120 pasażerów (w tym 39 na miejscach siedzących). Będą to najdłuższe, 18-metrowe pojazdy w standardzie obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym.

Jest to pierwszy zakup w historii miasta, który finansujemy ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - wcześniejsze zakupy pojazdów dla komunikacji miejskiej w stolicy realizowaliśmy najczęściej ze środków własnych lub europejskich. Nowe "elektryki” będą własnością miasta i zostaną wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym, które zajmą się ich obsługą - mówi zastępca prezydenta m.st. Warszawy Michał Olszewski.

Komfortowe i zeroemisyjne

Nowe Solarisy będą w pełni niskopodłogowe. Jak informuje stołeczny Ratusz, pojazdy zostaną wyposażone m.in. w:

  • klimatyzację
  • wyznaczone miejsca dla wózków
  • system informacji pasażerskiej
  • system zliczania pasażerów przekazujący dane online
  • monitoring
  • blokady alkoholowe dla kierowców

Autobusy mogą być szybko ładowane złączami "wtyczkowymi” w zajezdni oraz za pomocą pantografów na pętlach z ładowarkami - pomiędzy kursami. Ponadto, pojazdy zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przyciski opisane alfabetem Braille’a informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.

Zakup tak nowoczesnych pojazdów to kolejny element wymiany warszawskiej floty autobusowej na zero- i niskoemisyjną. W ten sposób jeszcze mocniej chcemy zachęcać mieszkańców stolicy do korzystania z transportu publicznego - mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.

Autobusy przyjadą do stolicy w czterech partiach

Jak informują urzędnicy, autobusy elektryczne mają wiele zalet. Do kluczowych należy troska o jakość powietrza w Warszawie i komfort życia mieszkańców. Elektryki są ciche i nie emitują spalin. Dlatego nowe pojazdy będą kierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony stolicy. Dzięki nim do obsługi linii WTP będzie można skierować aż 174 zeroemisyjne autobusy.

Solarisy trafią do Warszawy w czterech partiach. Pierwszy jesienią 2024 roku, a pozostałe do końca lutego 2025 roku w trzech dostawach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery pojazdy).

Pojazdy będą stacjonowały - po cztery sztuki w zajezdniach:

  • Woronicza
  • Ostrobramska
  • Stalowa

Zakres zamówienia obejmuje również przeszkolenie załogi - łącznie 25 osób (10 kierowców i 15 mechaników) - w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i ekonomicznego eksploatowania autobusów oraz prawidłowej obsługi technicznej pojazdów.

"Autobusy za ponad 50 milionów złotych"

Warszawa wzięła udział w naborze w ramach programu priorytetowego "Zielony transport publiczny”, organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Stołeczny wniosek został oceniony pozytywnie i stolica otrzymała dofinansowanie do zakupu niskoemisyjnych autobusów.

Tuzin nowych Solarisów będzie kosztował ok. 51 mln zł. Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 12,8 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 13,44 mln zł i pokryje 35 proc. kosztów zakupu pojazdów. Pieniądze trafią do Warszawy w trzech częściach: 1,120 mln zł w 2024 roku; 11,648 mln i 672 tys. w 2025 r. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 mln zł. Zostanie ona uruchomiona w dwóch transzach: 2,08 mln w roku 2024 i 22,880 mln zł w roku 2025. Spłata jest planowana w latach 2026-2036.

Projekt pod nazwą "Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” jest dofinansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto