Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Testowanie dostępności sieci dla niewidomych

Katarzyna Piotrowiak
Nie mogliśmy szybko znaleźć ważnych informacji - mówi Paweł Pluszczyk. Fot. Marzena Bugała
Nie mogliśmy szybko znaleźć ważnych informacji - mówi Paweł Pluszczyk. Fot. Marzena Bugała
Serwisy internetowe Telewizji Polskiej SA, Polskich Linii Lotniczych LOT oraz Sądu Najwyższego wypadły najgorzej w teście na dostępność dla osób niewidomych i niedowidzących.

Serwisy internetowe Telewizji Polskiej SA, Polskich Linii Lotniczych LOT oraz Sądu Najwyższego wypadły najgorzej w teście na dostępność dla osób niewidomych i niedowidzących. Dwóje postawili im członkowie śląskiego oddziału Polskiego Związku Niewidomych, którzy biorą udział w nowatorskim projekcie o nazwie "Widzialni".

- Nie mogliśmy szybko i bez kłopotu znaleźć najważniejszych informacji. Byliśmy zdezorientowani. W serwisie LOT-u, nawet dane o promocji cen biletów były zakamuflowane - mówi Paweł Pluszczyk, niewidomy konsultant z Siemianowic Śląskich.

Konsultanci sprawdzali zgodność strony internetowej z wytycznymi Unii Europejskiej. Następnie wykonywali punktowane zadania narzucone przez ekspertów. - Możliwość nawigacji jest bardzo utrudniona, brakuje skrótów ułatwiających przenoszenie się po nagłówkach, tabelach, polach formularzy, listach - mówi Pluszczyk. Dodatkowymi utrudnieniami jest nadmiar grafiki, oraz brak tzw. kotwic, które umożliwiałyby programom czytającym natychmiastowe odczytywanie otwartego przez użytkownika tekstu.

- Kilkadziesiąt minut szukałem namiarów na rzecznika prasowego telewizji. Tyle samo czasu potrzebowałem na odnalezienie na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wysokości składki, którą należy odprowadzać za zatrudnionego pracownika. W serwisie ZUS natknąłem się również na wiele nielogicznych treści, które komplikowały szukanie - dodaje Pluszczyk.

Już w 2010 roku dostosowanie stron internetowych do potrzeb niewidomych i niedowidzących będzie obowiązywało wszystkich. Polska podobnie jak inne kraje członkowskie UE zobowiązały się do tego w Rydze w 2006 roku. Niestety wszystko wskazuje na to, że wdrażanie założeń jest w powijakach.

- Widzę te wady. Bardzo nam przykro z tego powodu. Zapewniam jednak, że opracowaliśmy już strategię przebudowy serwisu. Nie jestem jednak w stanie podać konkretnych terminów - wyjaśnia Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy PLL LOT.

W Komendzie Głównej Policji w Warszawie przyrzekają, że poprawią ocenę dostateczną, kiedy tylko to będzie możliwe, bo nie mają zbyt wielu specjalistów z branży informatycznej. - Wygląd serwisu zmieniliśmy w zeszłym roku i ciągle staramy się go unowocześniać. Naszym priorytetem były aktualności dla kierowców. Chcieliśmy, żeby w każdej chwili mogli otrzymywać aktualne informacje o sytuacji na drogach. Następnym krokiem będzie dostosowanie systemu do syntezatorów mowy - mówi nadkomisarz Zbigniew Urbański z biura prasowego komendy.

Telewizja publiczna również się kaja. Aneta Wrona, rzeczniczka prasowa TVP SA, tłumaczy w nadesłanym komunikacie, że zapoznali się z wynikami i pracują nad poprawieniem swojego wyniku w rankingu. Na swoje usprawiedliwienie dodają, że jako jedyni w kraju udostępniają w internecie serial z tzw. audiodeskrypcją, czyli z dodatkowym opisem słownym.

- Do testu wybraliśmy najbardziej reprezentatywne serwisy instytucji publicznych, z których na co dzień korzysta wiele osób. Niestety żaden z nich nie uzyskał oceny bardzo dobrej. Wszędzie były jakieś problemy - zauważa Artur Marcinkowski, koordynator projektu "Widzialni".

Twórcy stron zapomnieli, że dla stu tysięcy osób internet jest jednym z najważniejszych źródeł informacji. Za jego pośrednictwem robią zakupy, opłacają rachunki, zaprzyjaźniają się.

- Niestety rzadko się o nich pamięta. Dlatego przygotowaliśmy się do kolejnego audytu, tym razem sprawdzimy urzędy marszałkowskie oraz uczelnie - zapewnia Marcinkowski.

Ocena wybranych serwerów

Wyniki oceny serwisów internetowych wybranych instytucji publicznych.

Na czwórkę:

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - 18,5 pkt. na 24 możliwych
Polskie Koleje Państwowe SA - 18,5 pkt.

Dostateczne:

Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej - 16 pkt.
Policja - 15,5 pkt.
ZUS - 14 pkt.

Niedostateczne:

Telewizja Polska SA - 10,5 pkt.
Sąd Najwyższy RP - 10 pkt.
Polskie Linie Lotnicze LOT - 9 pkt.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto