Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Znajdą pieniądze na przygotowanie projektu Drogi Współpracy Regionalnej z Oświęcimia przez Chełmek, Libiąż do autostrady A4. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
O budowie drugiej części Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat
O budowie drugiej części Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
Samorząd województwa małopolskiego przeznaczy 1 mln złotych na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy Drogi Współpracy Regionalnej. Miasto i gmina Oświęcim, powiat oświęcimski, Chełmek, Libiąż i Jaworzno, przez tereny których trasa ma przebiegać, także gotowe są wyłożyć pieniądze na ten cel.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dadzą pieniądze na przygotowanie projektu Drogi Współpracy Regionalnej

Zabezpieczenie potrzebnej kwoty w budżecie Małopolski zapowiedział marszałek województwa Witold Kozłowski. W ślad za tym gotowość partycypacji w kosztach przedsięwzięcia związanego z opracowaniem dokumentacji wyrazili przedstawiciele samorządów zainteresowanych powstaniem takiej drogi.

W marcu 2018 roku oddany został odcinek DWR stanowiący północną obwodnicę Oświęcimia
W marcu 2018 roku oddany został odcinek DWR stanowiący północną obwodnicę Oświęcimia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Podczas niedawnego ich spotkania w Urzędzie Miasta w Jaworznie zgodziły się one na wkład własny w wysokości ok. 170 tys. zł od każdej ze stron, którymi oprócz Jaworzna są: Libiąż, Chełmek, Powiat Oświęcimski, miasto i gmina Oświęcim.

O budowie drugiej części Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat. Plany zaczynają się konkretyzować
O budowie drugiej części Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat. Plany zaczynają się konkretyzować Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu

Wspomnianych sześć samorządów w ub. roku zawiązało koalicję, której celem jest jak najszybsze rozpoczęcie drugiego etapu budowy Drogi Współpracy Regionalnej, która połączyłaby Oświęcim i sąsiednie małopolskie gminy z autostradą A4 poprzez węzeł Jeleń i Jaworznem.

Na razie Droga Współpracy Regionalnej kończy się na rondzie w Bobrku. Stąd ma rozpoczynać się drugi 9-kilometrowy odcinek do A4
Na razie Droga Współpracy Regionalnej kończy się na rondzie w Bobrku. Stąd ma rozpoczynać się drugi 9-kilometrowy odcinek do A4 Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Kierowcy w tej części Małopolski liczą, że za tymi deklaracjami pójdą konkretne decyzje i dalsze kroki, które doprowadzą do powstania DWR.

Budowa DWR ogromnie ułatwiłaby dojazd do A4 kierowcom z Oświęcimia
Budowa DWR ogromnie ułatwiłaby dojazd do A4 kierowcom z Oświęcimia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

- Taka droga całkowicie zmieniłaby możliwości podróżowania z Oświęcimia do Krakowa, szczególnie w perspektywie planowanego wygaśnięcia do 2027 roku koncesji prywatnej spółki na autostradę na odcinku z Katowic do Krakowa i przejęcia go przez państwo - zauważa Paweł Kram z Grupy MotoGalicja, popularyzującej bezpieczeństwo na drogach.

O budowie drugiej części Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat
O budowie drugiej części Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Według niego, planowana inwestycja ma ogromnie znaczenie dla gminy Chełmek. W tej chwili przez centrum Chełmka drogą wojewódzką 780, przebiega wielki ruch tranzytowy z Krakowa w stronę Śląska. W podobnej sytuacji jest gmina Libiąż leżąca na styku dwóch tras przelotowych 780 i 933. Dla obu DWR pełniłaby rolę obwodnicy.

Przedstawiciele gmin dodają ponadto znaczenie gospodarcze DWR. Burmistrz Libiąża Jacek Latko wskazuje na możliwości powstania i rozwoju terenów inwestycyjnych oraz stref aktywności gospodarczej na granicy Chełmka i Libiąża. Chodzi m.in. o tereny pogórnicze. Do tego należy dodać nową strefę gospodarczą na terenie Jaworzna, która może być miejscem pracy także dla mieszkańców tej części Małopolski zachodniej.

Plany budowy DWR powstały kilkanaście lat temu

O drugim etapie DWR mówi się od kilkunastu lat. Wszystkie samorządy mają już m.in. uzgodnioną wizję przebiegu trasy. Koalicyjna "szóstka" opowiada się za proponowanym od lat przebiegiem trasy od ronda w Bobrku do węzła na A4 w Jeleniu w Jaworznie. Jest to kluczowy odcinek o długości ok. 9,5 km.

Jaworznicki odcinek trasy powstał już ponad dekadę temu. Kolejnym jej fragmentem stała się północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku na wiosnę 2018 roku.

Samorządy są gotowe sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej, ale na samą budowę pieniądze musi znaleźć samorząd województwa. Szansa jest w funduszach unijnych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto