Uczniowie mieli do napisania charakterystykę: Charakterystyka bohatera, który słuchał się swoich wartości i dokonał przez nie życiowego wyboru. Uczniowie wybierali m.in Zośkę z "Kamieni na Szaniec", Enjolrasa z "Nędzników".
Teksty źródłowe: tekst o godności człowieka, fragment opowiadania „Tygrys i róża”. Pojawiły się pytania: Czy godność i prawość to to samo, czy człowiek pokazany w tekście wyznaje zasady oportunistów. Czy filozof rzymski rozważał o naturze ludzkiej? Czy brodacz interesował się filozofią? Jakie uczucia okazuje dziewczyna w tekście? Jakie spostrzeżenia na temat dziewczyny miał brodacz?
Na egzaminie nie zabrakło też fragmentu tekstu Zbigniewa Brzezińskiego o tym, że ludzie tworzą nowe słowa najczęściej z języka angielskiego, żeby ułatwić komunikację. Uczniowie musieli napisać czy to dobre zjawisko czy złe i uzasadnić swoje zdanie. Był także wiersz Jonasza Kofty „Wyspa”. Uczniowie musieli odpowiedzieć, co oznaczają cytaty z utworu.
Trzeba było odpowiedzieć na pytanie, w którym ze słów formant ma taką samą funkcję jak w słowie neologista? Podano fragment tekstu.: Kiedy się szumem, tłumem, gwarem. Ludzkie skupiska ustukrotnią - Uczniowie musieli odpowiedzieć czy to jest porównanie czy przenośnia.
echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?